søndag 21. desember 2008

2. søndag i advent, hos meg

2. søndag i advent var vi samlet hos meg. Jeg disket opp med "langbord" der vi spiste gele og mousse med vaniljesaus, kjeks med kremost og sjokolademuffins.





Ny "familieskravling- regel" hjemme hos meg;)

I familien min skravler vi høl i huet på hverandre, og de fleste er slitne i hue når vi går fra hverandre, enda så koselig det var. Så 2. søndag i advent var jeg så frimodig (og ble til en viss grad latterliggjort for det også, av min kjære søster, ha ha) at vi skulle prøve å være "dannede", og prøve å snakke en og en, uten å snakke over hverandre hele tiden. Jeg er jo kanskje den personen i familien som har andre tanker, og som gjerne vil prøve de ut, og jeg vil gjerne skape forandringer der jeg mener de trengs. Så vi forsøkte, og lykkes i stor grad synes jeg.


Se på dette nydelige bildet! Jeg synes Andreas er såå skjønn. :) Her er han syk, stakkar, og enda har har et glimt i øyet, og spøker når kamera kommer fram.. så koselig! Mor Anita er også syk, og måtte reise hjem en tur og slappe av, før hun senere kom tilbake og hentet gullgutten, som det ble fart i etter godsakene.

Ny ide til konstruktiv familiesamling

Etter vi hadde spist oss gode og mette på usunn mat, forflyttet vi oss inn i stua, der praten begynte å bli veldig livlig igjen og nok en gang kom jeg med en ny idé. For jeg har vel en effektivitetsgreie, som gjør at etter en kveld hvor alle skravler i munnen på hverandre, føler jeg at det ikke har kommet noe fornuftig eller konstruktivt ut av fellesskapet, bare en haug med ord som ikke gjør noe nytte for seg, selv om det også skal sies at å være sammen med familien i seg selv er nok, altså. Men enda koseligere mener jeg at det ville blitt hvis vi sammen kunne gjøre noe fornuftig og konstruktivt og nyttig sammen.

De 5 kjærlighetsspråkene

Lenge har jeg hatt lyst til å finne ut av hvilke kjærlighetsspråk min familie besitter, og dermed dro jeg fram boka om de fem kjærlighetsspråkene, og så satte jeg i gang et "gruppemøte", ha, ha.. Mens Sander og Andreas herjet rundt og lekte, satte vi voksne (18+) og fant ut av hvilke kjærlighetsspråk vi tror vi har. Det ble en flott kveld, en av de bedre familiesamlingene jeg synes vi noen gang har hatt, og jeg mener at disse to nye påfunnene mine bidro til dette. Og dette vil jeg fortsette å prøve å etablere i familiesamlingene jeg i allefall holder. :)

Forandring og konstruktive fellesskap synes jeg er bra!


Så det var slik vår andre søndag i advent var, og det begynner å bli en stund siden nå.

Tredje søndag i advent

Tredje søndag i advent, var det søndagsåpent, og da fikk halve familien problemer med å komme, pga. jobbing, og dermed ble det bare en liten samling hos mamma igjen, med Anita, Sander, mamma og meg. Torgeir var også "passivt" tilstede ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på om du legger igjen et spor etter deg :)