tirsdag 6. desember 2011

Alternative levemåter

 I det siste har jeg møtt mennesker som lever annerledes enn andre, og det er så fasinerede og interessant at jeg ønsker å dele dem her.


Familiekollektiv
Da jeg var i Israel ble jeg kjent med tre søsken fra Stavanger. de fortalte at de bodde i kollektiv med foreldrene. Søsknene var 31,33 og 38 år gamle og hadde ikke funnet noen å stifte familie med enda. Nå bodde de altså sammen, delte på utgiftene, og hadde et alternativ kollektiv. Jeg synes dette var flott å høre. Tenk å ha et så godt forhold til sine foreldre og søsken at man kan bo sammen som voksne. Ja, det er flott!

Bobil
Og i dag fikk jeg høre om et menneske som driver og hopper av karusellen med hus, gjeld, og 100 % jobb. Han har kastet, solgt og gitt bort 99 % av eiendelene sine, kjøpt seg en bobil, fått plassere den ved havet gratis, mot at han hjelper vennen sin med noe på eiendommen. Han er lei av det materialistiske samfunnet, og det å punge ut tusenvis av kroner for kommunale avgifter og strøm, og han ønsker ikke lenger å ha gjeld. Han vil begynne å studere det han har interesse for, og jobbe mye mindre med de tingene han egentlig ikke vil jobbe med. Fantastisk, ikke sant?

Ja, her er mennesker som har funnet løsninger på ensomhet, og en mann som har funnet sin løsning på å bryte ut av konsum- og materialist-samfunnet. Spennende!

Har du hørt om andre alternative levemåter? Jeg er veldig interessert i å høre om dem, så skriv dem gjerne ned i kommentarfeltet :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på om du legger igjen et spor etter deg :)