fredag 6. juli 2012

Taizé-turen med mine streker ;)

Hilde (venninne), Anita (søster) og jeg dro til Taizé i Sør-Frankrike. Taizé er en bitteliten landsby befolket av munker og nonner som bor, jobber og ber sammen i en kommunitet sammen med opptil 6000 ungdommer.
Som bildet sier, begynte turen med mye stress (for min del i alle fall). Da vi egentlig var for sent ute med å bestille både plass i Taiz´og på fly, slik at flyet ble ganske dyrt.. og så viste det seg at toget i Frankrike ville koste oss en del også, så det ble noe ubehagelig til å begynne med, ha, ha.


SOm utbrent fanger man veldig lett opp andres atmosfærer og stemninger, og min søster er som oftest hyperstressa, så det smittet lett over på meg.. Jeg forsøkte å roe henne ned, men det var lettere sagt enn gjort;) ha, ha..

Min søster Anita, med sine 4 konstante basale behov, som gikk igjen hundre og ørten ganger om dagen...

Vi jobbet i kafeen Oyak :)

Jeg har løært at jeg ikke fungerer i for mye varme... ;)

I Taizé kan man få dra litt på utsiden og være i stillhet i en uke eller to dager. Anita og jeg valgte å være stille i to dager, i en vakker hage, i koselige rom, i en vakker bygning i en aledeles vakker landsby :) Det frister til gjentakelse, men da gjerne for en uke =)


I "Silence" opplevde jeg en rekke følelser, blant annet frustrasjon og kjedsomhet.. Så da klarte jeg verken å lese, skrive elelr be. Så jeg satte på min nesten forbudte mp3-spiller og tenkte med meg selv at jeg hadde lyst til å danse. Selv om jeg ikke vet om det å danse er okey i Taizé... og jeg kom lett over terskelen at andre var rundt meg og ville se meg.. Så jeg danset i den vakre hagen i Cericiers (1 km utenfor Taizé), i 32 varmegrader (jeg var dog i skyggen, under et tre;) Og før jeg visste ordet av det så jeg en annen jente, fra Tyskland, begynne med det samme :) Hi, hi :)

I taizé uka vi var der samlet det seg 2000 ungdommer, pluss brødrene og søstrene seg i en gedigen kirke tre ganger daglig, for å be og synge sammen. Her sitter vi på gulvet alle sammen, og det er vanvittig kult å høre 2000 mennesker synge Taizé-sanger samtidig. Til å begynne med var jeg rastløs og kjente at jeg ikke ville være der. Men da jeg dro fram tegnesakene mine og satte meg inntil en vegg bakerst i kirken, ja, da koste jeg meg og møtet ga mersmak.

Jeg drømmer om dreads... Hadde jeg bare ikke måtte klippe håret mitt kort etterpå.. for det kler jeg så absolutt IKKE...         Hvis noen har noen gode forslag til hvordan man kan ha dreads, men slippe å klippe seg kort etterpå - så mottas de med stor takk ;)




Det var så mye positivt med Taizé, sånn at jeg vil ramse det opp her:


 - fellesskap
- bønnemøtene tre ganger om dagen
- Oyak (kafeen, både å jobbe der, at det var en kafekiosk der, og fellesskapet man fikk med folk)
- enkelheten
- stillheten i "Sioence" i Ciersiers
- hagen, muren, kirken i landsbyen ved siden av Taizé
- landsbyen Taize og landsbyen ved siden av
- dammen, kilden, parken og fossefallet
- galleriet/butikken
- bibelrefleksjoner
- møtet med hvert land (Anita og jeg fikk ikke vært på dette, men Hilde ga oss referat)
- workshops
- jobben
- lære seg selv å kjenne i ulike settinger
- lett å snakke med folk, lett å komme i snakk med folk
- åpenheten overalt
- rimelig/billig overnatting/mat
- organiseringen av arbeid og mat - jeg er mektig imponert!!!! 
- osv.

Det var to minuser på turen; maten og varmen ;)

Maten var helt grei, men ikke for en kresen cøliaker. ;) hi, hi. Tunfisk fire ganger i uken for ei som ikke liker det overhodet... og for å ikke snakke om at man aldri fikk noe sausaktige greier, sli at det hele ble veldig tørt. men det var spennend eå prøve nye retter, og det var veldig bra vi fikk mat, for prisen er knallfin. Det er rimelig og billig å bo i Taizé, så hva kan man egentlig forvente? Jeg fikk det jeg forventet og over det også, så jeg er storfornøyd med turen! =)

 Håper dette kan gi mersmak til å reise til Taizé og oppleve annerledesheten, enkeltheten og fellesskapet.

*



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på om du legger igjen et spor etter deg :)