torsdag 27. september 2012

Tegneprosessen av mennesker

På studiet er tiden nå inne for å lære oss å tegne mer eller mindre realistiske mennesker. 
Det første vi skulle gjøre var å tegne en mann, en kvinne og en mann i profil, dette før vi lærte noe som helst. Og jeg er nybegynner i tegning, slik at min første menensketegning så ut som dette: 


Og så hadde vi undervisning, der læreren tegnet på tavla hvordan et menneske ser ut, og da jeg kom hjem tegnet jeg opp disse to, etter å ha sett etter den tegningene læreren tegnet: 


Disse to (nedenfor) mennene tegnet jeg deretter etter hukommelsen: 



Tilbake på skolen igjen uken etter, har vi kommet til mennesker i bevegelse, samt ansikt, og igjen skulle vi tegne et menneske uten å ha lært noe, som beveget seg i sakte jogging, og resultatet mitt ble: 


Og så fikk vi lære noe om hvordan det egentlig skal tegnes, og jeg tegnet etter det læreren tegnet: 




Og så var tiden inne for obligatorisk oppgave, der vi kunne velge mellom å tegne en idrettsmann in action, eller et dansende par. Jeg valgte det siste, fordi jeg har en staue hjemme jeg kunne se etter. Statuen er urealistiske, stiliserte mennesker, men da fikk jeg se formen på dansingen, og det var det jeg så etter. Vi lærte også av læreren at vi skulle skissere opp raskt, med sirkler og ovaler, og så tegne på huden etterpå, så min første skisse så slik ut: 


Og så la jeg på hud: 


Og rentegnet det: 


Og satte på litt klær: 


Det ferdige resultatet vil jeg gjøre i neste uke, forhåpentligvis etter litt veiledning fra læreren, for jeg synes ikke det ser nok realistisk ut enda, men er likevel fornøyd med at jeg har klart det såpass som jeg har, siden utgangspunktet mitt, som du så øverst, var langt fra dette :) 

1 kommentar:

  1. Veldig gøy å se, Trine! Du kommer til å bli kjempeflink - og jeg blir kjempemisunnelig! Neida - hehehe! Gleder meg med deg! Morsomt å få følge framgangen din!
    Jeg husker at Alf-Jan lærte meg den tegneteknikken en gang i min barndom. :)

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen et spor etter deg :)