søndag 28. september 2008

Om gjær og forskjellige eksplosjoner ... ;)

I dag har mamma kommet syklende til meg. Etter å ha bydd på kaffe med sjoko- vanilje (som falt i smak hos mamma) fant jeg og mamma ut at vi skulle ut på eventyr. Mamma bekymret for truende kviger som kunne komme stormende mot oss å angripe oss, og jeg helt uredd for kuene, utforsket vi skogen bak meg her i Skotselv. Vi krøp under gjerder med strøm, mamma bekymret for sin utrolige dårlige retningssans, mens jeg var overmodig på den biten, så gikk vi på traktorvei, så ingen sti, på utsiktspunkt, i gjørme, på mose, og det var svært så vakkert oppi skogen, men til min skuffelse - ingen sti å gå turer på i framtiden.

Så syklet vi en tur til bensinstasjonen, i håp om at de solgte gjær. Jeg skulle bake i dag, men hadde visst ikke gjær, men på denne lille lokale bensinstasjonen var det litt for mye å be om, så vi syklet videre ned til May- Lovise, min kusine, og der var det full jubel og stormende glede, for Silje hadde bursdag, og var på besøk. Så vi fikk hilse på både Frida, Trym, Miriam, Silje, Rose Marie, Jørn, Thomas, Nils og May- Lovise, og selvfølgelig fiskene og den skjønne lille valpen Maya og Nils har skaffet seg.

May- Lovise hadde heldigvis gjær. Men gleden varte et sekund, da vi fant ut at gjæra var to år gammel.. Ikke ofte Maya baker, med andre ord...

Så da syklet mamma og jeg hjemover til meg igjen, mens jeg drev og lærte henne gira på sykkelen. Nå har hun skjønt det og girer som bare det;)

Mamma sa hun hadde gjær hjemme, og inviterte meg på middag, min favorittrett: stekt sei, rullet i glutenfritt mel, salt og pepper, deretter laget saus oppå fisk og melblanding, på mammas vis, med poteter og gulrøtter.

Mamma syklet hjem igjen, mens jeg hang opp persienner i huset. Også litt sånn dere knuse- helg denne helgen. Jeg klarte å knuse en fantastisk glass- telys jeg fikk fra Bjerkely, og et av mine flotte spisetallerken fra servicet jeg kjøpte meg i sommer. Ja, ja.

Skulle ta mopeden, for å få lagret den i vinter på Burud, men i det jeg nesten er i ferd med å få startet den (det tar ca 15 minutter å få startet den opp hver gang) så ryker pedalen jeg starter mopeden med, så jeg måtte gi slaget tapt og ta bilen istedet.

Vel framme, ble det god fisk til magen omtrent eksploderte, og underholdning ved å se på Alexander.









For Tommy hadde Alexander med seg på besøk til mamma i dag. Han er gullgutt!

Og mamma hadde ikke gjær likevel, så bakingen må vente til en annen dag jeg har tid og overskudd.

2 kommentarer:

  1. Så gøy å få et glimt av Tommy og pjokken hans!
    Du får hilse! :o)

    klem,
    elis. :o)

    SvarSlett
  2. Må bare få sagt at den gjæren har ligget HELT BAKERST i skapet mitt. Har bare oversett den ett par ganger......! Så jeg har bakt litt altså....=) Tihi

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen et spor etter deg :)