Campingliv

Runar og Kari Elise Liodden med barna: Kristian, Andreas, Elisabeth og Sunniva, var på besøk på Natvedt camping på søndag ettermiddag og barna tok et bad i den kalde Tyrifjorden.

Kari Elise, som driver med bibelkort; www.bibelkort.no

Runar Liodden, kapellan i Åmot kirke! Levende, jordnær og folkelig prest som har gode gudstjenester! :)
Bare kom og se for dere selv! :)

Juni 2011
Campingliv: stille og rolig innimellom, slik som nå :)
Bøker, sol, pledd i hagen, god, men enkel mat :)

Besøk av Solvor

*************

Daybed til forteltet :):):)

Jeg fyller snart de magiske 30 år og i den forbindelse fikk jeg lov til å velge meg ut noe til forteltet i bursdagsgave fra mamma og Torgeir. Da valgte jeg den etterlengtede daybeden og fylte den opp med masse puter på salg fra KID. Og det gjorde hele susen! Nå trives jeg i forteltet og synes det er riktig så koselig å være der. Det ble en helt annen plass :)

Og ute har jeg et lite koselig kafésett :)

16.juli kom Unni på lunsjbesøk i campingvogna. Medbrakt hadde hun en deilig lunsj til oss begge. Det var godt for en mat-sliten, matlei og appetittløs "stakkar", ha, ha.

**************

Venninnetur i campingvogna 10-13.juli

(Hilde og jeg)

Nede ved stranda
Cooking litt mat... ;)

Hilde inne i min nå så hvite campingvogn.. Har blitt mye finere nå synes jeg :)

Status quo i Lille Hi

Sol inne, sol ute, sol i hjertet....

Frokost ute i det blå ... ehm... det overskyede været...
Men hengekøyetid må til :)

Hilde og jeg lager oss middag, moussaka ala Trine/Solvor ;)

En tur ned til stranda i solnedgangen, hvor vi plutselig befant oss i en fotoshoot.
Alltid like moro når det skjer :)

Danser, hopper og leker. Ha, ha. Blir ikke mer moro enn man gjør det til, ikke sant?! :)

Og 4.juli var det endelig tid for å få opp forteltet

Før forteltet kom opp...
På vei opp...
Massevis av stenger... Et system å finne ut av...
Nå begynner det å ligne på noe.. Torgeir, som setter det opp (mamma og jeg er assistenter) må ha (røyke) pauser innimellom slagene.. Det er en varm dag (heldigvis.. det var spådd regn...)
Og gode Alexander med sine herlige uttrykk igjen...

Og jeg er jo faktisk her jeg også.... he, he.
Ha, ha, ha.. Mamma datt plutselig bakover på campingstolen... Jeg rakk heldigvis å ta et par bilder før hun fikk reist seg opp igjen. Da fikk hun og vi andre oss en skikkelig latter, som jo forlenget våre liv noen minutter;)
Og det er ikke bare bare å sette opp et fortelt for første gangen, så godt jeg har tegninger og instrukser.. men Torgeir insisterte på at ting manglet hele tiden, men så fant han det plutselig...
Så langt har jeg nå kommet på malingen.. Ganske fornøyd :)
Se her ja. Nå er vi helt ferdig med forteltet :) Plattingen må (dessverre) vente til høsten, for Torgeir og mamma og resten av familien min drar nordover for sommeren.
Og så kunne vi dra hjem :) Det tok rundt 5 timer å sette opp forteltet.

3.juli var det på tide å male litt for min del, mens jeg hadde selskap av to nevøer, mamma og hundene til tante Ingeborg

Jeg og Alexander koser oss på Natvedt

Litt mat, kaffe til mamma og snop til oss alle, så kan vi kose oss glugg i hjel ;)

Alexander har hundrevis av grimaser. Her er en av dem :)

Sander og skolebolla... Friste tante Trine som har cøliaki og bare må se på, men ikke røre...

Stas når Rune er på besøk for Sander. Her får han til og med prøve hjelmen. Ikke det første bildet jeg har av Sander med mopedhjelmer, ha, ha

1.juli fikk jeg besøk av tante Ingeborg, tante Bjørg og søskenbarnet mitt Rune Andre

Veldig koselig! Selv om jeg ikke fikk noe ansiktsbilder av tantene mine da.....

**********
Flere bilder fra mitt første besøk, av mamma og tante Ingeborg

Mamma og jeg spiser salat til middag

Og etter middag er det dessert :)
Hadde du vært en flue på veggen ville du sett meg gjøre dette støtt og stadig og gjentatte ganger denne kvelden. Det er et uttrykk for at jeg koser meg vilt med besøk og campingliv :)
Min avdøde mormors (Besta) lysestake har fått kommet til sin rette plass og gir god stemning i vogna :)
Tante Ingeborg kom innom en kjapp tur også.

*******
Det første besøk i Lille Hi, på Natvedt.

Mamma ønsket seg en campingtur før hun dro nordover, så vi dro til campingvogna fra fredag 18.juni til lørdag 19.juni. Koste oss masse. Jeg koste meg glugg i hjel.
Lørdag dro vi til tante Ingeborg, som ikke bor så langt unna. Så vi gikk til henne.

******

Litt mer maling...

*******

..og jeg "flytter inn".. :)

Har mitt første måltid her, sover og slumrer nesten hele dagen, og gjør meg kjent med campingplassen og campinglivet :) Tror dette skal bli ganske bra. :)

Utsikten fra sofakroken inne :)

MÅ ha med meg litt inspirasjon til den franske landstilen..
og jeg leser gamle blader om og om igjen..

Har laget og inntar mitt første middagsmåltid i Lille Hi.
Moste, stekte grønnsaker, med nydelig rømmedressing :)

Dette er utsikt som er midt i blinken for meg. Svaiende siv.. Nydelig! :)

Og overraskende nok er det bitte, bittelite svakt signal av internett her,
så jeg får høre på P4 :)

Her skal det komme opp fortelt og platting etterhvert.. Da blir det nok riktig så koselig.

Nede ved stranden. Nydelig vær å fotografere i denne dagen.

Og den vesle søte hagen jeg er så "stolt" av.. :) Med campingplassens eneste hekk (såvidt meg bekjent). Med bringebærbusk, nypebusk og markjordbær.

************

Første egentlige dag i campingvogna. Og da må vi ta noen nye bilder av Lille Hi, samt plassen rundt..

De nye putene og dynepleddene er på plass.

Og her blir det nok noen timer med kortspill, skravling og internettsurfint, tenker jeg;)

Og så begynte jobbingen... Alle brune skap skal forvandles til hvite,
og denne kjøkkenbenken likeså...

Et strøk er ferdig...

*****

...og så var tiden inne for å hente campingvogna på Blåberg, for å ta den med til Natvedt i Vikersund.(11.juni 2010)

Først måtte jeg få tak i stropper for å feste plattingen i tilhengeren med, for det fulgte ikke med leie av tilhengeren. (Det er vel litt rart, eller?!)
Men min gode nabo og utleier Unni hadde plenty til utlån. Takk, Unni! :)

Så her står jeg og venter på at Torgeir og mamma skal komme, slik at vi kan kjøre til Blåberg sammen. Gruet meg litt for å kjøre med tilhenger, men som alltid blir jeg veldig fort vant med det og synes det er greit :)

Vel framme skal vi nå få løsnet vogna og få satt den på bilen, samt få på hele plattingen oppi tilhengeren. Med et bekken som ikke er på plass, ble det jo litt tungt for ryggen, men det gikk. Fysioterapeuten i Skotselv er så flink, at det gjør ikke noe.. ;) ha, ha.

Nå nærmer vi oss avreise. Alt er på plass.

Jeg er spent på den nye campingplassen og på den første campingferien.
Her er plassen den sto på, på Blåberg. Ikke veldig attraktiv...

Midt i et veikryss, og her er parkeringsplassen (uten biler akkurat nå..)

Og så var vi i gang. Det er superbratt ned fra Blåberg, så jeg var både nervøs for meg selv og for campingvogna, ha, ha. Torgeir måtte minne meg på at jeg må bremse på gira nedover, da jeg på vei ned fra Tempelseter i Eggedal mistet alle bremsene i fjor.... Jeg bremser jo bare, jeg.. uten å tenke på at det ikke alltid er så lurt.. men man lærer så lenge man lever! ;)

Her er vi på vei nedover de stupbratte bakkene, med utsikten 1000 (?) meter ned fjellskråningene.. Du ser det til og med i bildet at det er bratt... Og kanskje du også blir svimmel når du ser på bildet? Ja, for bildet er helt skarpt altså!!! ha, ha!
Her skimter du tilhegneren med plattingen ;)

Nede i Bingen, på en kurist, klarte Torgeir å skremme vannet av en hundelufter da han smalt ned i kurista, fordi den kom så brått på at han ikke visste den var der før han kjørte over den, og en av listene på Lille Hi løsnet... Hastverk gir lastverk!

Vel fremme på Natvedt måtte vi ha tak i en skruvinge, så jeg introduserte trønder-campere på Natvedt for Torgeir, som også er trønder, og så viste det seg at de har mange felles kjente, og er omtrent fra samme plass. Så mamma og Torgeir endte opp i forteltet dems og skravlet om felles kjente lenge etter at jeg var dratt.

Så nå kan sommeren begynne! :)

********

Navnet...
Campingvogna mi har også et navn... Lille Hi.  :)

******
Handletur på Jysk -etter ting å ha i campingvogna :)

***********

Campinglivet tok aldri av... hvorfor ikke?

Jeg kjøpte meg ei campingvogn og så for meg et idyllisk og koselig liv.
Men vinteren kom så brått på, så jeg fikk ikke tatt den i bruk før vinteren kom. Og da jeg hadde tnekt å reise i påsken ble det så ruskevæør at jeg ikke orket. Og da våren endelig kom.... hadde jeg ikke lyst....

En liten opptur fikk jeg da jeg ringte Blåberg campings eiere og de spurte om jeg ville ha en spikerbu/spikertelt helt gratis, ferdig tilpasset til plassen min. Jeg sa selvsagt ja og takket og bukket dypt. Så takknemlig, så begeistret over at noen ønsket å gi bort en spikerbu!

Men likevel...

Ikke en eneste gang siden jeg plasserte den på Blåberg har jeg hatt lyst til å reise dit. Jeg måtte spørre meg selv hvorfor? Jeg betaler jo ganske så dyre "dommer" for å stå der, litt dumt å kaste bort pengene ved å ikke bruke vogna da...

Da jeg fikk regningen for neste år var jeg nødt til å tenke meg om to ganger, for da hadde de økt leia med hele 8%, og det var allerede ganske dyrt for meg å stå der, spesielt med tanke på at jeg ikke brukte vogna...

Her er vogna på Blåberg med området rundt:
Så jeg tenkte og tenkte, og kom fram til at årsaken til at jeg ikke ønsker å reise dit er fordi mine forventninger til campinglivet ikke sto i stil med det jeg fikk. Jeg så for meg idyll, kos og vakre omgivelser. Så for meg privatliv, en hageflekk og koselig innsjø.
Virkeligheten var å bli plassert omtrent midt i et veikryss med parkeringsplassen rett foran meg. Grus. Null privatliv. Ukoselig utsikt, lite attraktivt område, og "langt" til innsjøen.

Det var rett og slett ukoselig og lite attraktivt. Så enten måtte jeg endre campingplass eller endre innstilling til plassen. Jeg valgte å forsøke det første, og heller jobbe med innstillingen min i siste instans, hvis det skulle vise seg umulig å få flyttet vogna.

Jeg hev meg på telefonen til de lokale campingplassene rundt der jeg bor, og fikk vage svar fra et par, før jeg fikk to å velge mellom på campingplass i nærheten av jobben min. Her kunne jeg få komme og se og velge mellom to plasser.

Så jeg slang meg i bilen og kjørte. Og for å gjøre en lang historie kort; jeg fant den perfekte campingplassen. Mer perfekt enn jeg hadde våget å håpe på! Og mye billigere plass også! (Selv om den ikke er helårs..)

Se på denne nydelige plassen:

Og sånn ser det nå altså ut:
Dette er campingvogna på plass på Natvedt :)

I neste innlegg ser du området rundt :)

************

Pikniktur i campingvogna på Blefjell

l
Mamma, Alexander (min nevø) og jeg tok en søndagstur til campingvogna mi på Blåberg, Blefjell 9.mai 2010. Det var min første tur og bruk av campingvogna, og den varte sånn cirka en times tid, ha, ha. Vi gikk ned til vannet hvor Alexander fikk kaste stein i vannet. Noe som er en stoooor slager hos barn, av en eller annen merkelig grunn.. Han ble så lei seg da han måtte gå..

Alexander var noe gretten når han ikke fikk det som han ville, men i ettertid må det ha blitt en god opplevelse for han, for han nevner campingvogna til tante Trine både titt og ofte.. Han lurer på når han skal i campingvogna, og når han skal få kaste stein i vannet igjen..

.. Det skal nok bli nå snart.. bare ikke på Blefjell...

*************

Omtrekking av sofaen i campingvogna

Campingvogna sto på gårdsplassen noen uker før vi flyttet den til Blåberg. I den tiden frosøkte jeg å kvitte meg med den veldig spesielle lukta som sitter i campingvogna. Jeg finner ikke ut hva lukta er, men den sitter i alle putene i campingvogna.. Andre synes ikke det er så ille lukt, men jeg kan altså ikke fordra den.

Jeg vasket derfor putene, jeg banket putene, jeg luftet putene -uten at noe hjalp. Jeg sjekket opp priser på nye puter, men det blir fire-fem ganger så dyrt som det jeg betalte for campingvogna. Derfor fryste jeg putene i to uker, men heller ikke det hjalp! De var for store til å puttes i vaskemaskina hos ASVO, og for dyrt å vaske de som de skulle ta den aller største vaskemaskina..

Og så prøvde jeg luktfjerner-spray, men selv ikke det funket.. Så jeg har bestemt meg for å prøve en siste ting, før jeg må resignere og bare bli "glad" i lukta, og det er røkelse. Rett og slett massevis av røkelse. Ha, ha! Så får jeg heller få "spåkonevogn"-stempel ;)

Hvis noen andre har noen gode råd, tas de imot med stor takk og glede :)

Jeg spurte meg så fram til syersker, omtrekkingsfirmaer, og det også ble for dyrt for meg.. Så jeg vurderte å sy selv, men jeg vet at mine syferdigheter er bånn i bøtta, og ikke har jeg tålmodighet til slikt heller, så jeg så meg litt fortvilet rundt på Jysk en dag, og fikk endelig gode tips fra en ekspeditør på min tidligere arbeidsplass; gjør som russebileiere gjør; bruk saks, strikk og stiftemaskin! So I did! :) Og det funket for meg. I alle fall inntil videre. Og her ser du resultatet:

Ikke så aller verst, ikke sant?!

Neste prosjekt er å male omtrent alt i campingvogna hvitt :) Det tror jeg kommer til å bli kjempefint!

***********

Campinglivet begynner...

I fjor høst kjøpte jeg meg ei campingvogn som sto i Stavern. Hobby 81 modell til 10500 kroner. med fortelt og platting. Hjemme i gårdsplassen min vasket jeg den og trakk om putene så godt jeg kunne og senere kjørte vi den til Blåberg camping på Blefjell.

Slik så den ut da den lå til salgs:
Med det råeste tapetet på badet da... ;)

Hvordan den ser ut nå etter å ha trukket om sofaen vil du få se i neste innlegg :)

*********

Hentingen av campingvogna...

Jeg dro i forveien med tilhenger til Stavern, trøblet med å få kommet meg inn på campingplassen, fordi folk ikke ville åpne porten, men fikk til slutt kommet inn...
Tok noen bilder av campingvogna før vi tok den med oss..

Torgeir (stefar), min mor og mitt tantebarn Alexander var med og hentet bogna, og her er vi på vei bort fra plassen. De med campingvogna, jeg med plattingen til forteltet på tilhengeren.

Sånn ser jeg ut i trynet når jeg er litt spent, når jeg gjør noe nytt, og som kanskje er en smule pinlig (av en eller annen grunn?!), og når jeg gjør noe som kanskje ikke er helt forventet av andre.. For hvor mange single 29åringer kjenner dere som kjøper seg en campingvogn alene, for å feriere for det meste alene på en campingplass langt oppe på fjellet?

Men nå har jeg aldri vært beskyldt for å være spesielt kjedelig, har jeg det da? Jeg tror jeg overrasker stadig, jeg...?! Sier ikke et ord til noen om at jeg driver og tar lappen som 18åring, og så dukker jeg opp alene i en bil med førerkortet i handa, så min egen mor tror jeg driver gjøn med henne... ha, ha!

Så nå har jeg kjøpt meg mitt eget feriehus på hjul, en minihytte, mitt eget lille hi! Ja, det er faktisk navnet jeg har gitt min skjønne campingvogn! :)

*****

Jeg har kjøpt meg campingvogn!!! =)

Da jeg var på hytta til min bror i sommerferien, fikk jeg et sterkt ønske om mitt eget feristed, og ettersom min mor har snakket tidligere i vår om å skaffe seg en campingvogn på en campingplass, fikk jeg ideen om å sjekke ut hva man kunne få for 10 000 kroner i ei campingvogn.

Og i dag kjøpte jeg meg altså ei campingvogn til 10 500 kroner, ordnet med campingplass på Blefjell og fikk ordnet meg en sånn halvveis sjåfør.

Her er bilder som tidligere eieren har tatt:

Med fortelt og platting! :)
Ser ålright ut utvendig, denne :) Har ikke sett den i virkeligheten enda..

Så her skal jeg kose meg til neste vår og sommer :)

Denne tapeten er så skrikende at jeg må le hver gang jeg ser den! Jeg tror den er så sjokkerende at den blir kul, ha, ha! (Men kanskje litt for mye av det gode?!)

Synes den ser litt koselig ut, jeg.. Og så kan du jo begynne å se den for deg i fransk landstil :) For frem med malespannet ;)

Seriøst: dette ser da utrolig koselig ut, synes du ikke? :)

Det kribler og bobler i magen, av glede! Endelig skal jeg få meg et lite hi, et lite krypinn, et minihus.. Siden det huset jeg vil kjøpe meg drøyer, så er dette en vanvittig god trøstehus altså;) ha, ha! Et feriested både sommer og vinter, det skal bli gøy!
Og da må jeg jo også nevne at jeg har skisenteret, skiløyper, badestrand, fiskemuligheter (jeg fisker ikke, men ville bare nevne at det er mulig i alle fall.. Stakkars fisk!!!) og om sommeren er det flotte sykkelmuligheter og gangmuligheter i fjellet! Og så er det bare halvannen times kjøring dit fra meg! Sånn ca. Og det er jo svært så koselig da! :)
Så her håper jeg på å få mange gode stunder, både alene og med venner og familie. Scrabble, lesing, tid med Gud, soving, skriving og fotografering :)