søndag 12. oktober 2008

Artikkel i lørdagens Bygdeposten, skrevet av meg.










- Gi meg forstand til å akseptere de ting jeg ikke kan endre; mot til å endre de ting jeg kan endre; og visdom til å se forskjellen. Dette er en bønn fra Anonyme Alkoholikere, og denne bønnen har jeg på veggen på kontoret mitt, fortalte prest Per Arne Dahl under foredraget på Modum bad torsdag kveld.

Levende foredrag

Per Arne Dahl ga ord med på livets vei.

Publisert 12.10.2008 - 09:00

MODUM: Per Arne Dahl snakket varmt om livets spekter mellom glede og sorg, under markeringen av Verdensdagen for psykisk helse torsdag.

I Modum ble dagen markert på Modum Bad torsdag, under paraplyen ”Livet går opp og ned for alle”. Der var det duket for foredrag med prest Per Arne Dahl, fakkelvandring skulder mot skulder innover til Midtpåmoen, og konsert med Dagfinn Kolberg, en ekte og livsnær musiker.

Med fullsatt festsal på Modum Bad kunne over 260 oppmøtte få med seg et spektakulært foredrag av Dahl.

- Gud har ikke lovet fravær fra lidelse, men nærvær i lidelse. Den kristne tro opphever ikke spenningen mellom glede og sorg. Men nå skal ikke jeg benytte anledningen til å preke, sier Dahl, og tar en kort pause, mens han ser utover forsamlingen.

- Men dere vet jo at jeg er prest, sier han, og forsamlingen setter i en istemt latter.

Med humor

Dahl var tydelig grepet av temaet, og han rørte ved hjerterota til publikum. Han sjonglerte mellom dikt, salmer og erfarte historier, mens han talte om livssannheter.

Foredraget surfet gjennom hele spekteret av livet. Alt fra kjærlighetssorg og lidelse til stemning i rommet, indre miljøvern og kultur av gjensidighet til sorg og død.

- Har du hørt uttrykket; ”Det er i motbakke det går oppover”? Jeg vet om mange som segner om i bakken i stedet. Vi må forholde oss til hvordan livet er, ikke hvordan vi skulle ønske det var, forklarer Dahl.

Dahl snakket levende og med humor om at forfall er det eneste som går av seg selv, uten at vi trenger å løfte en finger.

- Alle er på vei mot samlivsbrudd¿ med mindre vi gjør noe aktivt imot det. Alt av verdi går ikke av seg selv, det forsvinner av seg selv, påpekte han, og ga kloke ord med på livsreisen videre.

Musikk i skogen

Fra Modum Bad og inn til Midtpåmoen kunne fakkelvandrerne få med seg ord på veien, via oppsatte poster med ord, samt Åmot hornmusikk, som spilte i skogen opplyst av fakler.

Vel framme på Midtpåmoen sto Dagfinn Kolberg klar for en konsert full av ærlig og ekte livsanskuelse.


Tekst og foto: Trine Kvalnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på om du legger igjen et spor etter deg :)